fgdgfgdgdfdfgdfgd | Metode de evaluare a dimensiunii fractale | ||||
|
Termenul - Fractal | ||
Fractalul
este orice forma ale carei parti componente, atunci cand sunt marite,
prezinta tot atatea detalii ca ai intregul. Unii matematicieni folosesc
cuvantul fractal cu sensul de forma care este strict autosimilara si nu
statistic autosimilara (potrivit acestei definitii, seria Mandelbrot nu
este un fractal). Sensul original se refera la o forma a carei dimensiune
Haussdorff-Besicovitch depaseste dimensiunea sa topologica. |
||
Problema anizotropiei si analiza fractala |
||
O variate spatiala sau temporala a unor parametri fizici sau chimici este în masura sa genereze subiectului uman o stare de traire care declanseaza, mai mult sau mai putin constient, un mecanism de evaluare a realitatii, bazat pe o ordonare, clasificare si implicit reconoastere a unei situatii devenita în timp stabila si etichetata corespunzator. O variatie, la modul cel mai general, implica o modificare a unui parametru fizic descriptibil printr-un scalar, vector sau a unui tensor atasat spatiului euclidian 1D,2D,3D. De asemenea, implica accesul la cel putin 2 puncte (în spatiu sau în timp) între care trebuie sa existe o diferenta decelabila . Acea "distanta" minima temporala sau spatiala este dependenta de proprietatile unui corp de proba, a unui captor si a traductorului atasat de a-si putea schimba o proprietate care sa lase în final o anumita "urma" decelabila în planul mental al observatorului. Altfel spus, procesul de perceptie si implicit metodologia de modelare si conceptualizare a oricaror obiecte, fie ele naturale, fie artefact, este strâns legata de interactiunea dintre minte si materie, de modul în care omul reflecta în planul mental realitatea. Rudimentele subtile de spatiu si timp pe care mintea omului le detine înca din primele luni de viata, ordoneaza într-un anume fel specific informatiile legate de variatii ale distantei (trairea sentimentului de spatiu) si ale variatiei temporale (trairea sentimentului de succesiune, de ordonare, de durata -si împreuna- de timp). O evaluare calitativa este deci imprimata înca din momentul în care memoram primele acte de contact cu exteriorul, în primele momente de existenta biologica. Este esential pentru psihologie (dar nu numai) de înteles modul în care functioneaza acea parte neurala, responsabila cu perceptia prin comparatia permanenta cu o scara de semnificatii si sensuri profunde dobândita în trecutul individual sau preexistenta. Existã undeva profund, în
noi însine, o nevoie de ordine, de unde probabil si derivã
nevoia abordarii rationale ce implica identificarea unor constante (arhetipuri,
rudimente de ordine) într-o lume aflata în continuã
miscare (fluctuatie). Putem spune de asemeni ca Lumea nu este asa cum
o descriem, cum o "stim", caci ceea ce vedem si cunoastem este
rodul unui proces mai complicat, înca neelucidat, de cognitie. Este
ca si când mintea cauta permanet sa detaseze din "fondul"
de fluctuatii cu care interactioneaza acele aspecte ce devin "forma"
si care focalizeaza atentia observatorului din noi, permitând atasarea
unor "etichete". Pe un fond omogen, sau foarte dezordonat, un
obiect cu o anumita structura se detaseaza si "intra în atentie".
Odata focalizata atentia asupra "obiectului" decupat din Realitate
apare procesul de cunoastere si apoi de recunoastere calitativã.
Poate începe apoi si un alt tip de cunoastere: cea cantitativã.
Acest proces presupune tot o comparatie, cea dintre obiect si un etalon-
parte omogena cu obiectul masurat. Este esential de înteles ca aceste
unitati de masura cu care azi se opereaza, sunt obietiv elaborate si validate
de teorii sofisticate ce se sprijina reciproc formând în ansamblul
lor paradigma actuala. Ramâne de vãzut modul în care se va schimba aceastã regulã odatã cu întelegerea procesului cognitiv, cu dezvoltarea tehnicilor de evaluare a sistemelor neliniare, cu integrarea cunostinþelor asupra Complexitãtii etc. O perceptie a unui alt mod de evaluare al starilor si trairilor, structurarea unui spatiu semantic nou, bazat pe o alta alaturare de valori sau chiar pe o alta "împachetare a trairilor" poate avea consecinte esentiale în reformularea paradigmei si implicit în reformularea modului de masurare. Un prim pas în aceasta directie (este doar o etapa intermediara pentru trazitia la o alta paradigma de masurare si utilizare tehnologica a realitatii) îl presupune abordarea din alta perspectiva a complexitatii. Considerând o directie pe care se manifesta tranzitia de la "simplu" la "complicat" se poate afirma ca notiunea de complex nu se afla undeva pe acea directie fiind de alta calitate. De asemeni, considerând o axa ce permite pozitionarea unei structuri de la o ordine geometrica la o dezordine totala , putem afirma ca o structura complexã nu se va afla undeva pe acea axa, caci este de alta calitate. In concluzie, paradigma complexitatii ce se formeaza în aceasta perioada încearca sa abordeze, sa conceptualizeze si în final sa utilizeze o alta fateta a Realitatii, mult mai fluctuanta pentru "gustul" omului de stiinta traditional. Punctul de plecare îl constituie o reformulare a conceptului de întâmplare, de anizotropie, o abstractizare a modului de descriere a obiectelor naturale si implicit definirea, delimitarea unor spatii în care sa poate fi identificati "invariantii". La o prima vedere se poate spune ca nu este mare diferenta conceptuala (ajungem tot la invarianti) doar ca invariantii nu mai sunt atasati direct obiectelor sau unor proprietati ale acestora ci naturii variatiilor în timp a acestor proprietãii, determinatã într-un spatiu convenabil ales si topologic echivalent cu fenomenul studiat. Clasificate pâna nu demult în clasa "zgomotelor" si deci neinteresante din punct de vedere practic, variatiile neperiodice devin azi obiectul principal de studiu. Problema anizotropiei de orice fel constituie azi un punct important de plecare în activitatea de reevaluarea punctelor de vedere privind informatia utila ce poate fi dobândita prin analiza geometrica sau a dinamicii atasate procesului de genezã si evolutiei a numeroaselor fenomene: -caracterizar ea cantitativa,
multiparametrica a aspectelor morfologice ale imaginilor microscopice,
-de la un pas la altul, se identifica
sau nu un salt ce poate fi la rândul lui (+) sau (-), In lipsa unor semnificatii
fizice concrete asociate celor doua axe (timp pe abscisa si valorea
masurata pe ordonata) se poate considera grafia din figura 1 ca fiind
un profil al unei structuri geometrice neregulate (landscape). Este
de analizat practic acelasi lucru:o variatie. Variatia în timp
a unui scalar sau o variatie a cotei h în spatiu (sectiune, profil)
este calitativ aceeasi, diferentele esentiale fiind de interpretare
ulterioara. Analiza comparativa a multor semnale provenite din experimente
diferite poate genera urmatoarea situatie. De exemplu, din comparatia
grafiilor a doua serii temporale, una ce prezinta fluctuatia curentului
prin canelele ionice ale unei celule în masuratoarea de tip pech
clamp (biochimie, biofizica, viu) si alta prezentând fluctuatia
curentului într-un semiconductor
polarizat de o tensiune U, aleasa corespunzator( electronicã)
se remarca asemanarea geometricã evidentã, desi acestea
sunt amprente ale unor procese fizice diferite.
Si teoriile elaborate sunt diferite, caci pornesc de la obiecte din realitate, ele în sine diferite si folosesc un set de cuvinte si definitii specifice. Si cu toate acestea existã o tratare matematica comunã: medie, dispersie, spectrul Fourier, analiza statistica a duratelor dintre tranzitii, dimensiune fractalã, exponent Lzapunov, Hurst etc. S-a dorit astfel a se preciza ca exista asemanari si deosebiri esentiale atunci când acordam semnificatie unei variatii si cã variatia în sine, caracterizatã prin metode specifice, are o serie de proprietati ce pot fi ulterior asociate cu fenomenul studiat. De aceea vom reveni la exemplul din figura 1 ce sugereaza grafic perspectiva din care se priveste în continuare analiza seriilor temporale. Un prim pas de abstractizare îl constituie faptul ca digitizarea (conversia numerica) face ca fenomenul analizat sa "înghete" într-o succesiune de numere întregi, functie de capacitatea sistemului de achizitie de a decela un semnal analogic (2n biti, uzual n este cuprins între 8 si 24). Se analizeaza în continuare un sir de numere. Sa încercam sa vedem acum acest sir de numere ca fiind succesiunea profilului unei chei (figura 2). Putem identifica astfel doua perspective: clasa I- masa partii active a cheii,
gradul de regularitate sau neregularitate al "zimtilor" caracterizat
prin: înaltimea medie a acestora, dinamica maxima, dispersia, etc...
Se poate întelege imediat
cã o reorganizare a acelorasi valori într-o alta succesiune
lasa nemodificat orice parametru din clasa I, dar face cheia complet inutilizabila
pentru operatia pentru care a fost conceputa: deschiderea usii.
Putem concluziona prin acest experiment
filozofic ca evaluarea neregularitatii spatiale urmareste de data aceasta,
nu aspecte statistice, în medie adevarate, ci estimarea cantitativa
a sructurii si texturii unui obiect ce prezinta discontinuitati. fig. 4 Analiza statistica presupune o "spargere" a unitatii obiectului în elemente "constituente", masurarea lor cantitativa si elaborarea unei metodologii de sinteza a rezultatelor astfel obtinute (media Li, dispersia Li sau chiar functii cum ar fi functia de repartitie sau de distributie). Analiza fractala, de exemplu, masoara obiectul în unitatea sa. In cazul sugerat ce va fi analizat concret în continuare se urmareste determinarea unui exponent D dintr-o masurare de forma Li(ri) ~ ri D unde ri este raza în interiorul careia se calculeaza lungimea totala Li. Acest exponent, intervalul minim si maxim al razei ri pentru care relatia de tip putere este valabila se va adauga la informatia statistica obtinuta clasic, permitând astfel o mai buna caracterizare a unei imagini ce parea dezordonata. Este deci de observat de la început ca procesul de masura urmareste altceva (evaluarea cantitativa a structurii ) si se realizeaza într-un mod specific: prin masuratori multiple, la scari (rezolutii) diferite, cautându-se diferite corelatii între aproximatele succesive astfel determinate.
|
||
Concluzii | ||
A aparut astfel înca de la începutul secolului,
asa cum era de asteptat data fiind importanta problemei evocate, o serie
de metode teoretice ce si-au gasit treptat utilitate pragmatica, metode
grupate sub numele de analiza fractala: dimensiunea Haussdorf - Besicovich,
dimensiunea fractala, coeficientul de corelatie pe scara larga, coeficientul
de "rugozitate", coeficientul de "netezire", coeficientul
informational etc.
Privitor la caracterizarea semnalului analizat prin intermediul unor scalari, un pas esential conceptual facut de analiza fractala a fost tranzitia de la evaluarea de tip statistic (medii, dispersii, momente de ordin superior, energie etc.) ce caracterizau dintr-o perspetiva care "uniformiza" obiectul analizat la evaluarea fractala (exponetul Hurst, metoda eta- variatiilor, metoda coeficientului de netezire etc.) ce surprinde proprietati de scalare (corelatii între aspectele aceluiasi obiect vazut la scari diferite). In mod grosier se poate afirma ca noutatea metodei constã în modul în care se calculeazã un scalar a cãrui valoare devine o caracteristicã extinsã asupra întregii colectii de date analizate. Clasic - valoarea S identificã o anume proprietate
a datelor ( medie, dispersie, momente de ordin superior etc.
|
||
|
©2003 Valentin Dan Grindeanuu | Fractali Obiecte fractale Dimensiunea fractala Covorul lui Sierpinski Proiectant |